POWERGEAR-TEST

MERE INFO

Er du interesseret i at høre nærmere om, hvordan vores maskiner kan gavne dine arbejdsgange, så find din sælger eller ring 96 147 147.

POWERGEAR-TEST AF MANITOU MLT841-145 PS+

 

 

 

 

TEKNISKE SPECIFIKATIONER

 

Motorproducent: Yanmar
Slagvolumen, l: 4,6
Effekt, hk: 141
Moment, Nm: 602
Egenvægt, kg: 9.160
Løftekapacitet, kg: 4.100
Løftekapacitet ved max højde, kg: 2.000
Løftehøjde, m: 7,60
Hydraulikkapacitet, l/min: 200
Transmission: Powershift
Antal gear: 5x3

Hastighed, km/t: 40
Venderadius, m: 3,74
Akselafstand, m: 2,88
Højde, m: 2,42
Dækmontering: 500/70R24 XMCL Michelin   

Lydniveau
Stilstand v. 900 o/min
: 59,5 dB(A)
Stilstand v. 2.350 o/min: 67,1 dB(A)
40 km/t v 2.050 o/min: 70,4 dB(A)

 

 

 

KOMFORT SOM I EN MODERNE TRAKTOR

Kabinen på Manitou MLT 841-145 PS+ er både større og smartere end på forgængeren, men det er først når man har sat sig til rette i førersædet og kommer til at arbejde med læsseren, og man registrerer hvor lavt støjniveau, der er i den nye kabine.  

Manitou MLT 841-145 PS+ NewAG XL er er den franske producents nyeste bud på en typisk landbrugsteleskoplæsser. Effekten på de 141 hestekræfter leveres af en firecylindret motor der overholder emissionskravet Stage 5. Motoren, der leveres af Yanmar, har en volumen på 4,6 liter og har ved 1.500 motoromdrejninger et moment på 602 Newtonmeter.

Modelbetegnelsen PS afslører, at læsseren har en powershift-transmission, og under arbejdet er det let at indstille, om jeg selv vil skifte gear med trykknapper på kørehåndtaget, eller om jeg vil overlade gearskiftet til automatikken. Transmissionen har fem fremadgående gear og tre bakgear. Når der læsses, sørger en converter imellem motor og transmission for, at motoren staller, når skovlen køres ind stakken og fyldes med ensilage. Converterne giver også den fornødne fleksibilitet til, at både manuelle og automatisk gearskift foregår blødt og behageligt.

Transmissionen har Torque lock, der ved hurtig transport låser converteren, så effekten overføres direkte fra motoren og til transmissionen. Det betyder at læsseren er i stand til at trække den store halmvogn, og læsseren er faktisk godkendt til at trække et vogntog med en samlet vægt på 32 tons. Derfor er den også udstyret med udtag til to-kreds hydrauliske bremser, og er man mere til bremser på luft, kan det også leveres.  

 

 

 

KABINEN STJÆLER OPMÆRKSOMHEDEN

Tilnavnet NewAG XL dækker over, at Manitou nu introducerer NewAG-kabinen på MLT-800 serien, og at kabinen er i en XL-version der er 20 centimeter længere og fire centimeter bredere end de hidtidige kabiner.

Når døren ind til NewAG- kabinen åbnes, afsløres der en unik detalje. I bunden af kabinen er der et ekstra trin, der er inden for læsserens totalbredde. Trinet gør det både sikkert og let at komme ind i kabinen, og trinet gør det endnu lettere at forlade kabinen. For modsat mange andre teleskoplæssere hvor det er nødvendigt at gå baglæns ud, for at kunne ramme et trin der gemmer sig under førerkabinen, kan man fra NewAG-kabinen sikkert og let gå forlæns ud.

Foruden fortsætter helt hen over hovedet på føreren. Det giver et eminent godt udsyn til redskabet både når bommen er sænket og når den er i top. For at beskytte føreren mod nedfaldet gods, er der over kabinen monteret stålprofiler. De enkelte profiler er vinklet præcist på en sådan måde, at de generer udsynet mindst muligt. Man fornemmer tydeligt at kabinen er blevet både længere og bredere, men da forruden samtidig er lagt en anelse mere ned, stryger håret tæt forbi den skrånende hjørnestolpe, når jeg sætter mig ind i førerkabinen.

 

 

"Manitou MLT 841-145 PS+ er monteret med en arbejdshydraulik der yder 200 liter pr minut. Det gør maskinen til en super hurtig teleskoplæsser, hvor bommen i løbet af få sekunder er løftet og skudt helt ud, og takket være et intelligent olieflow, går det endnu hurtigere den modsatte vej."

                                                                                            PowerGear 2021


STØJNIVEAUET ER UNDER KONTROL

Da vi testede forgængeren til MLT 841-145 PS+ oplevede vi ved hurtig transport på landevejen et irriterende højt støjniveau i førerkabinen. I præsentationen af NewAG XL-kabinen skriver Manitou, at den nye kabine udmærker sig med et meget lavt støjniveau.

Det efterprøver vi selvfølgelig, og da jeg suser ud ad landevejen, behøver jeg ikke at se på støjmåleren for at konstatere, at Manitou har fået bugt med støjen. Ved 40 km/t måler vi 70,4 dBA, og det er nogenlunde på niveau med det der findes i en moderne traktor. Den målte støj kommer først og fremmest fra transmissionen, og derfor er der også et endnu lavere støjniveau i førerkabinen, når den anvendes til læsseopgaver.

 


RO PÅ HØJRE SKULDER

MLT 841-145 PS+ er kørehåndtaget og en del kontakter til betjening af læsseren integreret i højre armlæn, og det følger derfor sædet, både når det indstilles, og når det affjedredes. Armlænet kan indstilles, så højre arm får optimal støtte samtidig med at kørehåndtaget betjenes.

Specielt når det går stærkt, og der arbejdes under ujævne forhold, er det et stort plus, at sædet og kørehåndtaget følger hinanden, så bevægelser i skulderen minimeres.

Foran føreren er der kommet en ny farvemonitor på syv tommer. Her vises de basale oplysninger om motor, transmission og styretøj. På armlænet er der en rullekontakt, der anvendes til indstilling af transmissionen, den eksterne hydraulik og de forskellige kameraer på læsseren. Når kontakten betjenes, anvendes det store display til at vise de valgte indstillinger og muligheder for indstillinger. I transmissionsmenuen har jeg eksempelvis mulighed for at begrænse automatikken til kun at skifte imellem de to eller tre nederste gear.

Den option brugte jeg i køresiloen til læsseopgaver, og skal jeg pludseligt køre langt og gerne ville køre i de højeste gear, er det rigtig smart, at jeg ikke igen skal ind i menuen og vælge men kan klare det med en genvejstast der er placeret lige ved siden af kørehåndtaget.

Kørehåndtaget er det velkendte Manitou JSM-håndtag, der ligger godt i hånden og hvor kontakter til de forskellige funktioner er placeret lige ved fingerspidserne.

På den tidligere model skulle man betjene en kontakt bag på JSM-håndtaget for at kunne betjene maskinen. Når jeg placerer hånden på kørehåndtaget i den nye model, registrer sensorer i håndtaget at der er en chauffør i maskinen, og jeg har umiddelbart adgang til at betjene læseren.

Håndbremsen er elektronisk, og trækkes automatisk når transmissionen sættes i neutral, og den slippes også automatisk, når der vælges kørselsretning på JSM-håndtaget.


INTELLIGENT HYDRAULIK

Manitou MLT 841-145 PS+ er monteret med en arbejdshydraulik der yder 200 liter pr minut. Det gør maskinen til en super hurtig teleskoplæsser, hvor bommen i løbet af få sekunder er løftet og skudt helt ud, og takket være et intelligent olieflow, går det endnu hurtigere den modsatte vej.

En af opgaverne på biogasanlæget, hvor vi testede teleskoplæsseren, var at fylde det store påslag med majsensilage. For at nå op og ind over påslaget skal bommen på læsseren både løftes og skydes ud. På testmaskinen klares de to funktioner med blot en enkelt bevægelse af JSM-håndtaget. Det skyldes igen den intelligente hydraulik, og et system som Manitou kalder Quicklift. Når det aktivers, løftes og forlænges bommen i en jævn bevægelse ved blot at vippe JSM-håndtaget bagover, og uden at jeg behøver at betjene rullekontakten til bomudskuddet.

Når bomme sænkes, anvender jeg endnu en intelligent funktion, der benævnes Return to load. Her returnerer bommen og skovlen tilbage til en forud programmeret position ved blot at trykke JSM-håndtaget fremad.

Jeg valgte at få skovlen til at returnere til en vandret position cirka ti centimeter over bunden i køresiloen. Det eliminerede risikoen for, at skovlen ramte asfalten, når den med stor hastighed returnerede til læsseposition, og herefter skal jeg blot vippe skovlen lidt fremad for at være klat til at fylde den igen.

Tredje funktion i den intelligente hydraulik er Bucket shake, der automatisk ryster skovlen, og får det sidste materiale til at falde ud af skovlen, når den tømmes.

I løbet af en arbejdsdag sparer de tre funktioner håndled og tommelfinger for masser af bevægelser, og i tillæg returnerer redskabet altid til nøjagtig samme position, uden at jeg behøver at have fokus på redskaber.

 


DREJER PÅ EN TALLERKEN

På Manitou MLT 841-145 PS+ er der selvfølgelig mulighed for at vælge imellem forskellige styreformer, og når firehjulsstyringen er aktiveret, har læsseren en venderadius på under fire meter. Som udgangspunkt skal der drejes fire omgange på rattet, for at dreje hjulene fra den ene side og til den anden.

Men det slipper jeg for på testmaskinen, for den er nemlig udstyret med Comfort Steering System (CSS), og når det aktivers, skal jeg kun dreje en enkelt omgang på rattet for at opnå samme resultat på hjulene. Systemet er patenteret, og ifølge Manitou er det første gang at en firehjulsstyret maskine monteres med hurtigstyring. Systemet fungerer fantastisk og virker på ingen måde for direkte. Jeg føler stadig at jeg har fuld kontrol over maskinen, og efter at have kørt med CSS virker det meget træls og tungt, når der slukkes for kontakten, og jeg vender tilbage til normal styring. Nu når vi er ved kontakten til CSS, så har den forputtet sig bagerst i kabinen til venstre for sædet - mon ikke det kan lykkedes Manitou at finde en lidt bedre placering til kontakten?

CSS er et dynamisk system, der regulerer styretøjets aggressivitet i forhold til hastighed, og i forhold til højden på bommen. Det minimerer risikoen for, at der sker ulykker ved at der drejes for vildt, når hastigheden er høj og bommen er hævet.

Større moment ved lave omdrejninger

Skiftet til Yanmar betyder lidt færre hestekræfter men et betydeligt større moment end i forgængeren. Momentet er samtidig til rådighed ved lavere omdrejninger, og ved normale læssecyklus arbejdes der ofte ved lave omdrejninger, og derfor er det et aktiv for læsseren.

Tankning af dieselolie, AdBlue og hydraulikolie sker under en låge på venstre side af maskinen. Lågen åbnes meget smart med en trykknap i kabinen, og en lås forhindrer at der ved en fejltagelse tankes dieselolie i hydraulikolie. Det er desværre ikke helt så let at komme ind til motoren, for her er det kun startnøglen der giver adgang, og i dagligdagen virker det lidt besværligt.

Til gengæld er der godt styr på servicepunkterne i motorrummet, og foran den store kølerpakke, der er monteret i et enkelt lag og derfor er let at rengøre, er der i motorcoveret monteret en lille klap, der gør det let at fjerne halmrester og andet skidt, som den reversible kølerventilator blæser væk fra køleren.

På luftindtaget er der kommet et nyt selvrensende forfilter, og skifteintervallet på motorolien er øget til 1.000 timer.

 


STOPPER SELV

Manitou konfigurerer MLT 841-145 PS+ i varianterne Classic, Premium, Elite og Platinum, som vi testede. Den har blandt andet led lys, centralsmøring og Comfort Steering System som standard. Udstyret kan også leveres på Elite-modellerne, som er de mest solgte her i landet.

På begge modeller er EcoStop standardudstyr og med det har jeg mulighed for at indstille, i hvor lang tid motoren skal gå i tomgang, før den automatisk standses. Intervallet er på 1 til 30 minutter, og ved mange arbejdsfunktioner er der basis for at spare masser af driftstimer og dermed også dieselolie.

For at øges sikkerheden og udsynet omkring maskinen var den testede læsser monteret med tre kameraer. Billederne vises i displayet foran føreren, og kameraerne er sat op til, at det er billedet fra kameraet på højre side af maskinen der vises, når der køres med maskinen.

Lige så snart det skiftes til bak, skiftes der automatisk til kameraet bag på læsseren, og når der køres fremad og bommen hæves skiftes der til et kamera på bommen. Det gav et godt overblik over, hvor meget ensilage jeg havde fyldt i det høje påslag, og det vil helt sikkert også være til stor hjælp, når en høj lastvogn skal fyldes

 

 

 

 

 

FORDELE

  • NewAG XL kabinen
  • Genialt trin i kabinen
  • Armlæn og betjening følger sædet
  • Comfort Steering System
  • Stor visker på forruden og visker på højre siderude
  • Elektronisk identifikation af føreren - let og sikkert
  • Intelligent hydraulik

ULEMPER

  • Motorhjelm åbnes med startnøglen
  • Venstre spejl dækkes af den store visker på forruden
  • Lidt lav kabine
  • Knapper lidt spredt i kabinen


KOMMENTAR FRA SCANTRUCK

Af Dennis Faurby, markedschef hos Scantruck A/S.

Scantruck er utrolig glade for at kunne præsentere den nye MLT841-145PS+ på det danske marked. MLT841 fås også i en større udgave, MLT1041-145PS+ med en løftehøjde på 9,65 meter.

Som testen også viser, har den nye NewAg XL kabine et meget lavt støjniveau, samt en rigtig god komfort. Joystick er monteret på armlænet sammen med de mest nødvendige knapper. Et lavt støjniveau skyldes også den nye motor, som vi har store forventninger til. En støjsvag motor med et meget lavt brændstofforbrug. Ecostop, som er en autostopfunktion, er standard på alle MLT-modeller fra Manitou, dette giver færre tomgangstimer og samtidig formindsker brændstofforbruget. Easy step gør det meget nemt at komme ud og ind af kabinen, da det øverste trin er bygget ind i gulvet, så man ikke skal hoppe ned eller vende sig ved udstigning.

De tre hydraulikfunktioner, som er beskrevet under Intelligent hydraulik, giver virkelig mulighed for at lette arbejdsgangen for føreren ved flere forskellige læsse opgaver, samtidig med at det sparer tid.

Som standard er maskinerne udstyret med to kameraer. Et bagpå rettet og et på højre side. Derudover er der mulighed for at tilkøbe 3. kamera til læssearmen, så der er tilgængeligt udsyn ned i vognen. Fælles for de 2-3 kameraer er, at de alle er integreret i maskinens display. 

Vi har store forventninger til både MLT841 og MLT1041. Vi får de første maskiner til Danmark hen over sommeren 2021.

 

 


MERE INFO

Er du interesseret i at høre nærmere om, hvordan vores maskiner kan gavne dine arbejdsgange, så find din sælger eller ring 96 147 147.

 

FIND DIN LOKALE SÆLGER










Postnr.: