Hvad sker der hos Scantruck?

Følg med i vores mange spændende nyheder her på websitet eller tilmeld dig vores nyhedsbrev. Vi bringer løbende en række nyheder om Manitou, Komatsu, Weycor, SENNEBOGEN, McCloskey, PB Platforms, Platform Basket, Geismar og vores øvrige leverandører og samarbejdspartnere. Få også relevante cases fra vores verden og læs mere om, hvordan vi løser opgaver inden for entreprenør- og byggebranchen, industrien og landbruget. Læs også vores pressemeddelelser, stillingsopslag og navnenyt – og bliv klogere på alt det, der foregår hos Scantruck.
 
Vælg gerne de nyheder, der præcist passer til dig. Klik videre med navigationen ovenfor og hent inspiration om det, der interesserer dig allermest. God fornøjelse.
 
13-01-2020 Ny hybrid-graver som en af de helt store sparegrise

Ny generation af Komatsus HB215LC giver Viborg-entreprenør brændstofbesparelse på omkring 50 procent

For entreprenører handler det ikke mindst om lav CO2-udledning og lavt brændstofforbrug, når der skal vælges nye entreprenørmaskiner. Også for entreprenør Thomas Nørgaard i Viborg, som har købt sig den nyeste model af Komatsus hybridgravemaskine HB215LC-3.

”I forhold til den maskine, som den nye Komatsu har erstattet, sparer vi 50 procent i brændstof. Ja, den er nede på halvt forbrug med en besparelse på mellem otte og ti liter diesel i timen. Det er ikke helt ligegyldigt for bundlinjen, når året er omme”.

Entreprenørfirmaet Thomas Nørgaard ApS har godt 60 medarbejdere og har en bred vifte af opgaver på arbejdsplanen. Hovedvægten ligger på belægningsarbejde, støbeopgaver og ikke mindst kloakarbejde af enhver art. Torben Nørgaard ser da også gode muligheder med den nye gravemaskine til kloaksepareringer i byer.

 

Glad maskinfører og håndmand

Hybrid-Komatsu’en er også med til at give os en grøn profil. Dels fordi den altså bruger væsentligt mindre brændstof og dermed udleder mindre CO2. Og dels fordi den ikke rigtig siger noget. Maskinen laver stort set ingen støj. Det er en stor fordel netop, når vi arbejder inde i byer. Både maskinføreren og håndmanden, der går ved siden af maskinen, er så i øvrigt også rigtig godt tilfredse”, fortæller Torben Nørgaard.

Maskinfører Jan Ibsen har også haft en bemærkning til chefen om hastigheden med HB215LC-3.

”Den er meget hurtigere end den tidligere maskine. Endda voldsomt meget hurtigere”, siger Viborg-entreprenøren.

 

Optimeret hydraulik

Komatsus hybridsystem opsamler elektrisk energi, når der krøjes med maskinen. Den traditionelle hydrauliske krøjemotor er erstattet af en elektrisk motor, og det giver både den hurtigere krøjning og mindre forbrug af diesel. Hver gang, der krøjes, ryger der så at sige ny elektrisk energi i tanken til både krøjemotoren og til at hjælpe maskinens almindelige motor.

”I den nye HB215LC-3 er hydraulikken yderligere optimeret ved kombinerede bevægelser i forhold til den foregående generation af maskinen. Det giver både hastighed og bedre fornemmelse hos maskinføreren. Den lave emission fra motoren opnås ved hjælp af AdBlue og katalysator, men uden partikelfilter”, forklarer produktchef Kasper Vissing hos Scantruck.

Hybrid-graveren har Komatsus sikkerhedssystem Komvision med kameraer hele vejen rundt og med forskellige views i monitoren i kabinen. En viskose-kobling på kølervingen giver sin del til det lavere støjniveau og den forbedrede brændstoføkonomi.


Læs mere om maskinen her

 

Der er fart på, når Thomas Nørgaards nye Komatsu HB215LC-3 tager fat. Hydraulikken er yderligere optimeret i forhold til den foregående generation af hybrid-gravemaskinen, og såvel brændstofforbruget som støjniveauet er reduceret endnu mere.
Der er fart på, når Thomas Nørgaards nye Komatsu HB215LC-3 tager fat. Hydraulikken er yderligere optimeret i forhold til den foregående generation af hybrid-gravemaskinen, og såvel brændstofforbruget som støjniveauet er reduceret endnu mere.
Den nye Komatsu HB215LC-3 er hurtigere end den maskine, den har afløst, lyder meldingen fra maskinfører Jan Ibsen. Og ikke blot hurtigere, men voldsomt hurtigere.
Den nye Komatsu HB215LC-3 er hurtigere end den maskine, den har afløst, lyder meldingen fra maskinfører Jan Ibsen. Og ikke blot hurtigere, men voldsomt hurtigere.
Thomas Nørgaards nye 24 tons Komatsu HB215LC-3 er ikke så lidt af en sparegris i forhold til den gravemaskine, den har afløst. Hybriden bruger faktisk kun den halve mængde brændstof i forhold til forgængeren.
Thomas Nørgaards nye 24 tons Komatsu HB215LC-3 er ikke så lidt af en sparegris i forhold til den gravemaskine, den har afløst. Hybriden bruger faktisk kun den halve mængde brændstof i forhold til forgængeren.
Tilbage