Hvad sker der hos Scantruck?

Følg med i vores mange spændende nyheder her på websitet eller tilmeld dig vores nyhedsbrev. Vi bringer løbende en række nyheder om Manitou, Komatsu, Weycor, SENNEBOGEN, McCloskey, PB Platforms, Platform Basket, Geismar og vores øvrige leverandører og samarbejdspartnere. Få også relevante cases fra vores verden og læs mere om, hvordan vi løser opgaver inden for entreprenør- og byggebranchen, industrien og landbruget. Læs også vores pressemeddelelser, stillingsopslag og navnenyt – og bliv klogere på alt det, der foregår hos Scantruck.
 
Vælg gerne de nyheder, der præcist passer til dig. Klik videre med navigationen ovenfor og hent inspiration om det, der interesserer dig allermest. God fornøjelse.
 
08-06-2021 Autoophug i åbent landskab kræver en terrængående Manitou

Hammershøj Autoophug fik tidligere på året leveret deres nye Manitou M50-4 truck, der er skabt til hårdt slid og tunge løft.

Når en bil ankommer til en autoophugger, er det ikke ensbetydende med, at den ender som en sammenpresset bunke jern. Selv om en bil er dømt totalskadet af et forsikringsselskab, kan der fortsat være ubeskadigede dele på den, som er penge værd. Eksempelvis aksler, gearkasse, bremsedele og meget andet.

Derfor tager de hos Hammershøj Autoophug imod de dagligt ankomne biler med stor omsorg. Det sker med deres nye Manitou M50-4 truck, købt hos den danske importør og forhandler Scantruck A/S, som sammen med firmaets eksisterende Manitou truck skriver endnu et kapitel i den mangeårige fortælling om samarbejdet mellem Hammershøj og Manitou.

- De første Manitou truck, vi fik, var tilbage i midt 80'erne. Det er ikke fordi, vi har et særligt forhold kun til Manitou. Der er bare nogle egenskaber, som vi kræver af vores truck, og det er kun Manitou, der kan levere dem, siger Søren Damsgaard, direktør i Hammershøj Autoophug.

 

Truck passer til landskabet

Hvert år modtager Hammershøj Autoophug, beliggende mellem Randers og Hobro, et sted mellem 2.500 og 3.000 biler. Firmaet køber primært bilerne fra danske forsikringsselskaber.

Et stort udbud forudsætter en stor lagerplads, og det har Hammershøj Autoophug med sine cirka fire hektar. Stort set alt er åbent landskab, og det havde afgørende betydning for genvalget af Manitou.

- Hos nogle autoophuggere er firmaet bygget på en industrigrund, hvor underlaget er plant og fast. Det har vi ikke herude i Hammershøj. Vi har brug for en terrængående truck med firehjulstræk, som kan manøvrere stabilt på et ujævnt underlag, og det kan trucks fra Manitou. Vi har prøvet andre truck, men de havde for små hjul og kun træk på to hjul, og det betød, at den ene halvdel af året kom vi ikke rundt på pladsen, forklarer Søren Damsgaard.

 

Solidt grej

Han er fjerde generation i Hammershøj Autoophug, der i år kan fejre 100 års jubilæum. Men selv en 100-årig følger med udviklingen. Der arbejdes løbende på at udvikle og modernisere virksomheden til aktuelle og fremtidige behov, og det indebærer blandt andet et stort udvalg, hurtig ekspedition og tydeligt overblik.

For at lykkes med de mål kræver det hurtig og effektiv håndtering af de mange biler og reservedele, og her spiller Manitou M50-4 - og de to ældre Manitou M40 truck - en vigtig rolle.

- Vores truck bliver startet rigtig mange gange hver dag og når sjældent at blive rigtig driftsvarme. Tit og ofte er det fem minutters kørsel ind og ud med en lille bil. Andre gange med en stor varevogn, hvor trucken skal arbejde med max. løft. Så står den stille igen. Det giver et voldsomt hårdt slid, og det kræver noget solidt grej, siger Søren Damsgaard.

 

M50-4 med god balance

At firmaet med den nye truck er gået en vægtklasse op fra fire til fem tons er heller ingen tilfældighed.

- Nutidens biler og varevogne er også blevet tungere med tiden, og det kan den nye Manitou M50-4 klare. Vi har købt den med ekstra lange gafler på, så den netop kan håndtere bilerne og de store varevogne. Det ser pænt ud, når den nye truck kommer kørende med et tungt køretøj på gaflerne. Når vi har solgt biler til eksport, er jeg ikke så nervøs, når de læsser dem med den nye truck. Før kunne den gamle fire tons truck godt stå og vippe på balancepunktet med en bil på gaflerne. Der skulle man ikke altid sidde og kigge med, siger Søren Damsgaard.

Siden leveringen har den nye Manitou M50-4 truck kørt cirka 100 timer pr. måned.

 

Læs mere om Manitou M50-4 her

 

Hammershøj Autoophug har investeret i en terrængående Manitou M50-4 truck. Den håndterer de mange biler på hele den cirka fire hektar store plads i åbent terræn.
Hammershøj Autoophug har investeret i en terrængående Manitou M50-4 truck. Den håndterer de mange biler på hele den cirka fire hektar store plads i åbent terræn.
Manitou M50-4 har en kapacitet på op til fem tons. Det er et ton mere end de andre trucks, som Hammershøj Autoophug anvender.
Manitou M50-4 har en kapacitet på op til fem tons. Det er et ton mere end de andre trucks, som Hammershøj Autoophug anvender.
- Vores truck bliver startet rigtig mange gange hver dag og når sjældent at blive rigtig driftsvarme. Det giver et voldsomt hårdt slid, og det kræver noget solidt grej, siger Søren Damsgaard, direktør i Hammershøj Autoophug.
- Vores truck bliver startet rigtig mange gange hver dag og når sjældent at blive rigtig driftsvarme. Det giver et voldsomt hårdt slid, og det kræver noget solidt grej, siger Søren Damsgaard, direktør i Hammershøj Autoophug.
Selv Falck kan få brug for en hjælpende hånd en gang imellem. Her løfter Manitou M50-4 en VW Amarok med en vægt på knap tre tons.
Selv Falck kan få brug for en hjælpende hånd en gang imellem. Her løfter Manitou M50-4 en VW Amarok med en vægt på knap tre tons.
Tilbage