21-10-2015

Anden generation af Komatsu HB215LC har taget en tørn på ny Holstebromotorvej

Den nye generation af Komatsus hybrid-gravemaskiner, HB215LC-2, klarer sig aldeles udmærket også på motorvej. Bare den får lov til at komme til før alle de andre køretøjer og tage det hårde slæb.

Det var tilfældet for den 24 tons hybrid-graver, som Entreprenørfirmaet Ivan Jakobsen A/S med base i Struer sendte på test på Holstebromotorvejen. De 39 kilometer motorvej mellem Holstebro og Herning skal være færdig i 2018, og den nye Komatsu har bidraget til, at en del af gravearbejdet er udført med tanke både for miljøet og bundlinjen.

- Vi har haft en Komatsu PC240-gravemaskine til at lave arbejde tilsvarende det, som hybrid-graveren har udført. Den klassiske gravemaskine bruger i gennemsnit 15 liter dieselolie pr. arbejdstime. Det er ikke meget. Ikke desto mindre har Komatsu HB215LC-2 kun brugt lige godt og vel det halve. Gennemsnittet har ligget på blot ni liter, fortæller maskinchef Jesper Andersen hos Entreprenørfirmaet Ivan Jakobsen.

Det yderst sparsomme – næsten nærige – brændstofforbrug bevirker naturligvis, at Jesper Andersen som maskinchef betragter den nye hybridmaskine med stor interesse. Teknologien er den samme som i første generation af Komatsu hybrid. Maskinen genererer kontinuerligt nye kræfter hver gang, den bevæger sig. Den elektriske svingmotor-generator genererer ny energi, når maskinens overdel sætter farten ned. Den opsamlede energi bruges så af generator-motoren til at hjælpe maskinens motor til at accelerere.

 

Miljøet og diesel-regnskabet

I forhold til første generation af hybrid-graveren har Komatsu formået at gøre anden generation yderligere effektiv og samtidig ekstremt påholdende, når det gælder brændstof.

- Det er jo godt både for miljøet og for diesel-regnskabet, så hybrid-systemet tiltaler mig da meget. Jeg har fået lejlighed til at teste maskinen i 14 dage, og en kollega har så haft den i en uges tid. Vi er enige om, at HB215LC-2 har nok kræfter til at klare de opgaver, den skal, og den er rigtig hurtig til at krøje, fortæller maskinfører Brian Nørgaard.

Han har også bemærket maskinens hastighedstilpasning mellem motor og hydraulikpumpe, og at den automatisk finder laveste tomgang.

 

Maskinstyring i 3D

- Man skal lige vænne sig til ikke at høre på motoren, når den kører ned i omdrejninger, siger Brian Nørgaard, som har næsten 20 års erfaring som maskinfører.

Hybrid-maskinen på Holstebromotorvejen var udstyret med Leica 3D GPS-maskinstyring. Det formåede ikke at tage pusten fra maskinførerne fra Entreprenørfirmaet Ivan Jakobsen.

- Jeg er vant til at køre med Leica 3D og bruger systemet rigtig meget. GPS-systemet i Komatsu hybriden er en lidt nyere model, end jeg bruger til daglig. Men funktionerne er de samme, og det fungerer fint, siger Brian Nørgaard.

 

Komatsu HB215LC-2 på motorvejsarbejde mellem Holstebro og Herning. Et par af maskinførerne fra Entreprenørfirmaet Ivan Jakobsen testede hybrid-maskinen og noterede et særdeles beskedent diesel-forbrug, lavt lydniveau og hurtig krøjning.

 

Hybrid-gravemaskinen klarede sig fint på den kommende motorvej mellem Holstebro og Herning, konstaterede maskinførerne fra Entreprenørfirmaet Ivan Jakobsen.


  Tilbage