Hvad sker der hos Scantruck?

Følg med i vores mange spændende nyheder her på websitet eller tilmeld dig vores nyhedsbrev. Vi bringer løbende en række nyheder om Manitou, Komatsu, Weycor, SENNEBOGEN, McCloskey, PB Platforms, Platform Basket, Geismar og vores øvrige leverandører og samarbejdspartnere. Få også relevante cases fra vores verden og læs mere om, hvordan vi løser opgaver inden for entreprenør- og byggebranchen, industrien og landbruget. Læs også vores pressemeddelelser, stillingsopslag og navnenyt – og bliv klogere på alt det, der foregår hos Scantruck.
 
Vælg gerne de nyheder, der præcist passer til dig. Klik videre med navigationen ovenfor og hent inspiration om det, der interesserer dig allermest. God fornøjelse.
 
07-05-2021 Opdateret Manitou truck stabler biler i tre lag

Strandby Produkt håndterer hvert år tusindvis af biler, der skal skrottes. Til det formål har de investeret i en Manitou M50-4 terrængående truck.

Hos Strandby Produkt handler det om biler. Mange biler endda og af den type, der ikke har det så godt længere. Faktisk ankommer de til Strandby Produkt for at blive hugget op og skrottet.

Hvert år håndterer virksomheden et stort antal biler på den 30.000 m2 store plads i Strandby nær Farsø, og det sker udelukkende med deres nye Manitou M50-4 truck, købt hos Scantruck A/S. Den er terrængående, har en kapacitet på op til fem tons, og så har den rigelig løftehøjde til at stable tre biler.

- Vi flytter 5.000 biler om året og nogle af dem mange gange. Der er travlt hver dag, så vores truck er i gang stort set hele tiden, siger Jimmi Skjærbæk, ejer af Strandby Produkt.

- Vi har valgt Manitou, fordi det efter min mening er den bedste truck, man kan få med firehjulstræk. Jeg kender godt mulighederne blandt andre leverandører, og der er ikke mange alternativer på markedet. Samtidig har det også meget at sige, at Scantruck er beliggende forholdsvis tæt på. Vi skal ikke vente længe på hjælp, og reservedele er ikke en evighed om at nå frem, understreger han.

 

Prioriterede komfort

Før den nye Manitou M50-4 kom til, blev opgaverne løst af en Manitou M40 truck med i alt 15 år på bagen. Den har levet et hårdt liv, så den vinder ikke længere nogen skønhedskonkurrencer. Men den er fortsat funktionsdygtig, og skal understøtte M50-4 med flytteopgaverne, når der er behov.

Det er dog den nye Manitou M50, der er central i håndteringen af de mange kasserede biler. Den er udstyret med ekstra lange gafler, så den kan tage bilerne i fuld længde, og så har Jimmi Skjærbæk valgt luftdæk. Når man arbejder blandt skrotbiler, og hvor terrænet kan bestå af glasskår og skarpe metaldele i varierende størrelser, kunne massive dæk måske være en overvejelse værd.

- Vi kører i meget ujævnt terræn, så massive dæk vil give truckføreren en meget ubehagelig arbejdsdag. Med luft i dækkene er der en fin affjedring, og så må vi leve med de punkteringer, der måtte komme, siger han.

 

Relevant til mange formål

Manitous serie af dieseldrevne, terrængående trucks består af modeller med to- eller firehjulstræk. De har en varierende løftehøjde på 3-7 meter og en kapacitet på op til fem tons.

De er udviklet til at køre på eksempelvis messer, koncertpladser, en bred vifte af industrierhverv og hos udlejningsbranchen. Fokus er på funktionalitet og manøvredygtighed, brugervenlighed og lave omkostninger til driften. Gaffeltrucken kan indrettes med åben kabine, lukket kabine og aircondition m.m. Som ekstraudstyr fås et stort udvalg af masttyper og gaffelophæng, og trucken tilbyder hurtigskift til brug af skovl.

Manitou M50-4 fik sidste år en opdatering til en Deutz ST5 motor. En motor man også finder i flere af Manitous største teleskoplæssere.

Hos Strandby Produkt er motoren i gang det meste af dagen, forklarer Johnny Bo Olesen, der er ansat i Strandby Produkt og flittig bruger af virksomhedens nye Manitou M50-4.

- Jeg vil gætte på, at trucken er i gang cirka otte timer om dagen, og det er stort set alle medarbejdere, der arbejder med den. Enten til at flytte biler på pladsen eller læsse dem af traileren, når de ankommer. Alle biler miljøbehandles, hvor de bliver tømt for olie, freon, osv. Enkelte dele som motorer, katalysatorer og alufælge afmonteres og sælges til markedspriser, men ellers bliver bilerne skrottet, siger han.


Læs mere om Manitou M50-4 her

 

Strandby Produkt er sidste stop for biler, der skal skrottes. Håndteringen af bilerne klares med en terrængående Manitou truck model M50-4.
Strandby Produkt er sidste stop for biler, der skal skrottes. Håndteringen af bilerne klares med en terrængående Manitou truck model M50-4.
Ekstra lange gafler og et solidt ophæng kommer til sin ret, når man flytter mere end 5.000 biler årligt.
Ekstra lange gafler og et solidt ophæng kommer til sin ret, når man flytter mere end 5.000 biler årligt.
Baghjulsstyringen giver god manøvredygtighed. Maskinen er godt afbalanceret selv med en stationcar i fuld længde på gaflerne.
Baghjulsstyringen giver god manøvredygtighed. Maskinen er godt afbalanceret selv med en stationcar i fuld længde på gaflerne.
Virksomhedens godt brugte Manitou M40 er fortsat fuld funktionsdygtig med 15 år på bagen.
Virksomhedens godt brugte Manitou M40 er fortsat fuld funktionsdygtig med 15 år på bagen.
Den 30.000 m2 store plads er fyldt med kasserede biler, som trucken har stablet i op til tre niveauer.
Den 30.000 m2 store plads er fyldt med kasserede biler, som trucken har stablet i op til tre niveauer.
Tilbage