Komatsu stempler ind med hybridgraver i storformat
19-04-2016 Komatsu stempler ind med hybridgraver i storformat

40 tons gravemaskine med den nye teknologi præsenteret på Bauma.


Det vakte berettiget opsigt, da Komatsu sendte første generation af sin hybrid-gravemaskine HB215 på markedet. På den danske udstilling E&H 2015 tog anden generation af HB215 hovedrollen hos den danske Komatsu-importør, Scantruck. På Bauma 2016 i München samlede megen opmærksomhed sig om den første hybridgraver i storformat.

– HB365LC er en 40 tons gravemaskine og den første i ideal-formatet til det danske marked. Derfor har det glædet os rigtig meget at se den præsenteret på Bauma. HB215 og HB215-2 har manifesteret den avancerede teknologi, siger Key Account Manager Poul Erik Nielsen hos Scantruck. 

Den hydrauliske krøjemotor er erstattet med en elektrisk krøjemotor, der er i stand til at opsamle energi, hver gang der krøjes. Når maskinen krøjer, bruges denne energi, ligesom energien også bliver brugt som assistance ved motoracceleration. Denne hybrid-teknologi har ved flere lejligheder vist sig at give en yderst god brændstoføkonomi. 

Dertil kommer, at der også ved HB365LC ydes 10.000 timers eller fem års garanti på hybrid-komponenterne.

– Den første hybrid-gravemaskine har været en succes i begge versioner. Men den nye HB365LC passer med sine 40 tons bedre til det danske marked, end HB215’eren, vurderer Poul Erik Nielsen.


360 grader sikkerhed

Komatsu har i øvrigt benyttet lejligheden til at introducere et nyt begreb: KomVision.

– KomVision er et overvågningssystem, der giver maskinføreren mulighed for at sikre sig samtlige 360 grader rundt om maskinen. Han kan direkte på monitoren i kabinen se, hvad der sker hele vejen rundt. Systemet er en yderligere udbygning af det høje sikkerhedsniveau, siger Poul Erik Nielsen.

Blandt de øvrige nyheder på den store Komatsu-stand i München var også den nye dozer D65PXi-18, som tager afsked med påmonteret tingeltangel til maskinstyring.

– Maskinen har integreret intelligent maskinstyring som en option. Dermed er det slut med synlige antenner og følere. Alt er indbygget. Følerne sidder i cylindrene, og det integrerede system fås til dozere fra ni tons og op til 32 tons, fortæller Scantrucks Komatsu-specialist. 

Scantrucks Poul Erik Nielsen ved den første hybrid-gravemaskine i storformat. Komatsu benyttede Bauma 2016 til at præsentere HB365LC på 40 tons.
Maskinstyringens følere er ikke længere placeret på maskinen, men i maskinen. Poul Erik Nielsen viser, hvor en føler sådan cirka sidder inde i en af cylindrene på den 22 tons tunge dozer D65PXi-18.
Det var ikke just afdelingen for minigravere, der var placeret uden for den store Komatsu-hal på Bauma. Komatsu PC7000-6 får badevægten til at rulle med øjnene og først stoppe ved 677 tons. Skovlen snupper 36 kubikmeter.
Tilbage

Hjemmesiden bruger cookies. De er ufarlige og bruges til bl.a. anonym trafikmåling. Ved brug af vores hjemmeside, accepterer du vores brug af cookies.

Acceptér cookies