Komatsu stempler ind med hybridgraver i storformat
19-04-2016 Komatsu stempler ind med hybridgraver i storformat

40 tons gravemaskine med den nye teknologi præsenteret på Bauma.


Det vakte berettiget opsigt, da Komatsu sendte første generation af sin hybrid-gravemaskine HB215 på markedet. På den danske udstilling E&H 2015 tog anden generation af HB215 hovedrollen hos den danske Komatsu-importør, Scantruck. På Bauma 2016 i München samlede megen opmærksomhed sig om den første hybridgraver i storformat.

– HB365LC er en 40 tons gravemaskine og den første i ideal-formatet til det danske marked. Derfor har det glædet os rigtig meget at se den præsenteret på Bauma. HB215 og HB215-2 har manifesteret den avancerede teknologi, siger Key Account Manager Poul Erik Nielsen hos Scantruck. 

Den hydrauliske krøjemotor er erstattet med en elektrisk krøjemotor, der er i stand til at opsamle energi, hver gang der krøjes. Når maskinen krøjer, bruges denne energi, ligesom energien også bliver brugt som assistance ved motoracceleration. Denne hybrid-teknologi har ved flere lejligheder vist sig at give en yderst god brændstoføkonomi. 

Dertil kommer, at der også ved HB365LC ydes 10.000 timers eller fem års garanti på hybrid-komponenterne.

– Den første hybrid-gravemaskine har været en succes i begge versioner. Men den nye HB365LC passer med sine 40 tons bedre til det danske marked, end HB215’eren, vurderer Poul Erik Nielsen.


360 grader sikkerhed

Komatsu har i øvrigt benyttet lejligheden til at introducere et nyt begreb: KomVision.

– KomVision er et overvågningssystem, der giver maskinføreren mulighed for at sikre sig samtlige 360 grader rundt om maskinen. Han kan direkte på monitoren i kabinen se, hvad der sker hele vejen rundt. Systemet er en yderligere udbygning af det høje sikkerhedsniveau, siger Poul Erik Nielsen.

Blandt de øvrige nyheder på den store Komatsu-stand i München var også den nye dozer D65PXi-18, som tager afsked med påmonteret tingeltangel til maskinstyring.

– Maskinen har integreret intelligent maskinstyring som en option. Dermed er det slut med synlige antenner og følere. Alt er indbygget. Følerne sidder i cylindrene, og det integrerede system fås til dozere fra ni tons og op til 32 tons, fortæller Scantrucks Komatsu-specialist. 

Scantrucks Poul Erik Nielsen ved den første hybrid-gravemaskine i storformat. Komatsu benyttede Bauma 2016 til at præsentere HB365LC på 40 tons.
Maskinstyringens følere er ikke længere placeret på maskinen, men i maskinen. Poul Erik Nielsen viser, hvor en føler sådan cirka sidder inde i en af cylindrene på den 22 tons tunge dozer D65PXi-18.
Det var ikke just afdelingen for minigravere, der var placeret uden for den store Komatsu-hal på Bauma. Komatsu PC7000-6 får badevægten til at rulle med øjnene og først stoppe ved 677 tons. Skovlen snupper 36 kubikmeter.
Tilbage